Aktualności

HIGIENA CYFROWA

Utworzono: 14.05.2020 08:08

Obecny czas niestety sprzyja temu, aby każdy z nas częściej korzystał z różnorodnych cudów techniki – komórki, komputera. Niekiedy nawet nie chodzi nawet o grę, ale o przeglądanie różnorodnych stron internetowych, wiadomości, filmików… Nasze oczy i mózg bombardowane są ogromem bodźców niepotrzebnych. Cierpi na tym tak naprawdę cały nasz organizm, nasza psychika, nasze emocje. Powoli możemy stać się niewolnikami tego CUDU TECHNIKI. Niestety – smartfony, tablety, komputery mogą odebrać nam naszą wolność, jeśli nie podejdziemy do nich z głową. Na pewno jest to możliwe! Wymaga to od nas pewnego i jasnego planu.
Zachęcamy Państwa do wysłuchania bardzo ciekawego webinarium dla rodziców na temat właśnie higieny cyfrowej. Osobą prowadzącą jest dr Maciej Dębski będący wykładowcą akademickim Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, a zarazem socjolog problemów społecznych.

Czytaj więcej

Zasług ma o wiele więcej. Webinrium można wysłuchać tutaj: https://www.nowaera.pl/nauka-zdalna/edukacja-na-czasie-nauka-i-relacje/nowe-technologie-a-zdrowie-czyli-jak-higienicznie-korzystac-z-narzedzi-cyfrowych (najpierw przedstawiona jest oferta Nowej Ery, a od 4min i 20s przedstawiony jest dr Maciej Dębski i przechodzi dalej już w wykład M. Dębskiego) – naprawdę warto.
Jak pomóc naszym dzieciom w zadbaniu o higienę cyfrową? Za dr M. Dębskim:
• Usuń z pomieszczenia, w którym uczysz się (w którym uczy się Twoje dziecko) wszystkie niepotrzebne urządzenia cyfrowe, które nie są potrzebne w danym momencie do nauki.
• Unikaj robienia wielu rzeczy na raz – mamy włączony ten program, na którym aktualnie pracujemy. W sytuacji, gdy korzystamy z wielu aplikacji „w tle”, wówczas w mniejszym stopniu skupiamy się na ważnych treściach, które w danym momencie powinniśmy przyswoić. A w dalszej konsekwencji nasz mózg ma mniej czasu na zapisywanie różnych informacji w pamięci długotrwałej.
• Zadbaj o odpowiednią dawkę snu: kiedy śpimy, mózg wybiera, które z dzisiejszych wydarzeń należy zachować i umieścić je w pamięci długotrwałej.
• Wyłącz powiadomienia w naszych smartfonach, gdyż one w sposób zasadniczy zaniżają nasz poziom koncentracji. Jeżeli już one muszą być zadbaj o to, by wyłączyć dodatkowe sygnały dźwiękowe i świetlne.
• Stosuj w trakcie nauki elementy relaksacyjne – dzięki temu nasz organizm, nasz mózg odpocznie od natłoku informacji cyfrowych. Poprzez relaksację – nasze ciało odpręża się, relaksuje, nasz umysł wypoczywa i jednocześnie może lepiej koncentrować się na nowych działaniach.
Bardzo ważne jest także to, aby Rodzice w codziennym życiu:
• uwzględniali proces naśladownictwa – dzieci widzą i obserwują swoich rodziców a w dalszej kolejności zaczynają ich naśladować – dotyczy to również używania telefonów, korzystania z komputera, itd.;
• zadbali o alternatywę dla świata cyfrowego oraz o dobre relacje z naszymi dziećmi – warto spędzać wolny czas ze swoim dzieckiem, dużo z nim bawić się, rozmawiać – dzięki temu tworzą się ważne relacje. Warto o to zadbać. Niekiedy w sposób nieświadomy my rodzice sami popychamy nasze dziecko w świat cyfrowy, zapominając o tym, że im jest dziecko młodsze tym łatwiej jest mu uzależnić się właśnie od świata cyfrowego. Dodatkowo wskazania WHO jasno i wyraźnie mówią o tym, że dzieci do 2 roku życia w ogóle nie powinny korzystać z urządzeń tego typu;
• świadomie planowali czas pozostawania poza siecią – dr Dębski zachęca, aby rodzinnie spróbować zastosować „taki rodzinny detoks”, i do tego, aby w sposób odpowiedni go zaplanować.
• Zadbali o przestrzeń, w której po prostu nie używa nowych technologii – wyodrębnienie strefy bez telefonu, komputera… Warto też odkładać tego typu urządzenia w jakimś określonym miejscu w domu. Kiedy będziemy mieli telefon stale koło siebie - wówczas zwiększa się prawdopodobieństwo częstszego jego używania.

W tym materiale oparłam się o https://www.nowaera.pl/nauka-zdalna/edukacja-na-czasie-nauka-i-relacje/nowe-technologie-a-zdrowie-czyli-jak-higienicznie-korzystac-z-narzedzi-cyfrowych

11 MAJA -DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA

Utworzono: 10.05.2020 22:24

Dzień bez Śmiecenia to idea, która jest efektem porozumienia młodzieży z kilkunastu krajów, w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”.
Chociaż jest to wydarzenie w Kalendarzu Świąt Nietypowych, warto gorąco ten dzień popierać i nagłaśniać, bo służy on każdemu z Nas!

Pytanie – Co mali i duzi powinni wiedzieć na temat tego ciekawego dnia?
Na pewno warto wiedzieć, że w Polsce Dzień bez Śmiecenia obchodzony jest od 11 maja 2007 roku.
Obchodom tego święta patronuje Rekopol - jedyna w Polsce organizacja odzysku opakowań założona przez przedsiębiorców. Organizacja ta prowadzi kampanie, które mają na celu przekazanie wiedzy odnośnie prawidłowej segregacji odpadów i właściwy recykling.

Czytaj więcej

Warto zapamiętać, że Dzień bez Śmiecenia co roku odbywa się pod innym hasłem. Dotychczas były to m. in.
Nie śmieć – segreguj!
Stawiam na jakość. Sprawdzam!
Kultura segregacji – wchodzisz czy wypadasz?
Trafiłem do Recyklingu!
ChceMiSie

Konferencje, festyny, seminaria, konkursy i inne akcje społeczne, to punkty programu tych obchodów. Angażują się w nie przedsiębiorcy i osoby prywatne.

Co można zrobić, aby przyłączyć się do DNIA BEZ ŚMIECENIA?

Oto kilka propozycji:

- Zorganizować w swojej okolicy jakąś aktywność ekologiczną związaną z tematyką odpadów, segregacji, świadomych zakupów.
- Mile widziane jest choćby wspólne sprzątanie okolicy ze śmieci czy zaglądanie do pojemników służących do segregacji odpadów i sprawdzenie czy nie popełniamy błędów podczas sortowania.
- Można wydrukować plakaty i ulotki, czy w sieci przesłać kartkę do znajomych
i współpracowników która informuje jak prawidłowo segregować śmieci.
- Warto promować te wydarzenie na portalach internetowych gminy, firmy czy szkoły a na koniec dobrze jest zajrzeć na stronę online i zagrać w „Segreguj – grę” czy po prostu skorzystać z informacji, materiałów oraz ciekawostek ekologicznych online lub przeczytać dobrą książkę o tej tematyce.

Buszując tu i tam dowiesz się, że zgodnie za zasadami prawidłowej segregacji śmieci należy wrzucać do odpowiednio oznaczonych pojemników:
- SZKŁO – do zielonego (szkło kolorowe) lub białego pojemnika (szkło bezbarwne) wrzucamy butelki i słoiki po napojach i żywności. Nie wrzucamy natomiast - ceramiki, fajansu, kryształu, szkła żaroodpornego i okularowego, żarówek i świetlówek, reflektorów, opakowań po kosmetykach, lekach, rozpuszczalnikach, olejach silnikowych, luster, szyb, monitorów, termometrów i strzykawek, zniczy z woskiem.
- PAPIER – do pojemnika niebieskiego wrzucamy - opakowania z papieru, kartonu, tektury; katalogi, ulotki, gazety, czasopisma, papier biurowy, zeszyty, książki, papier pakowy, torby papierowe. Nie wrzucamy - ręczników papierowych i chusteczek, papieru lakierowanego
i foliowanego, papieru zatłuszczonego i brudnego, kartonów po napojach, worków po nawozach i materiałach budowlanych, tapet, pieluch i podpasek, naczyń jednorazowych, ubrań;
- TWORZYWA SZTUCZNE I METAL – do pojemnika żółtego wrzucamy - odkręcone i zgniecione butelki, nakrętki, plastikowe opakowania produktów spożywczych, kartony po napojach, opakowania po kosmetykach i środkach czystości, torby, reklamówki, folie, puszki aluminiowe, puszki po konserwach, folia aluminiowa, metale kolorowe, zakrętki od słoików. Nie wrzucamy - wszelkich opakowań z zawartością, zabawek, opakowań po lekach i olejach silnikowych, artykułów medycznych, puszek po farbach i lakierach, zużytego sprzętu RTV i AGD, baterii, akumulatorów;
- BIO – ODPADY ROŚLINNE – do pojemnika brązowego wrzucamy - odpadki i obierki warzyw i owoców, gałęzie drzew i krzewów, trawę, liście, kwiaty, trociny, korę drzew. Nie wrzucamy - resztek jedzenia, szczególnie odzwierzęcych, oleju, odchodów zwierząt, popiołu z węgla, leków, drewna impregnowanego, płyt wiórowych i MDF, ziemi i kamieni;
- ODPADY ZMIESZANE – pojemnik czarny – wrzucamy to, co nie podlega segregacji, jednak nie mogą to być przedmioty i substancje niebezpieczne.

Warto też odnosić niewykorzystane lekarstwa do apteki – gdyż tam znajdują się specjalne kosze na takie odpady medyczne.

Został też wprowadzony kosz szary na popiół powstały z ogrzewania.


Warto pamiętać o tym i przypominać nie tylko tego dnia by:
- zgniatać plastikowe pojemniki i butelki, wtedy zyskamy zdecydowanie więcej miejsca na odpady,
- odkręcać nakrętki i oddać je potrzebującym,
- wylewać zawartości butelek słoików, kartonów,
- jeśli idziemy na zakupy, brać ze sobą jedną reklamówkę albo drewniany koszyk,
- nie wyrzucać odpadów mocno zabrudzonych klejami czy zatłuszczonych, ponieważ nie nadają się do recyklingu.

Warto wiedzieć, że segregowanie to ogromny zysk dla środowiska naturalnego:
- Recykling tony makulatury oszczędza aż 17 drzew,
- Gdy przerabiamy plastik oszczędzamy ropę naftową,
- Przetapiając stalowe puszki – rudy żelaza, a aluminiowe – boksyt,
- Z 450 plastikowych butelek po płynach do prania można wykonać porządną ławkę ogrodową.
- Przeróbka 1 tony szkła pozwala ograniczyć zużycie energii.
- Segregowanie sprawia, że pozornie nieprzydatne rzeczy, które uchodzą za śmieci, mogą zamienić się w pełno wartościowe przedmioty: zabawki, drzwi, ubrania, meble.

Te przykłady dają do myślenia i pokazują, że warto segregować odpady, że nie wolno śmiecić, zostawiać butelek i opakowań w lesie czy parku.
Pamiętajmy o tym nie tylko tego 11 maja, ale przez cały rok obchodźmy to święto w naszych domach.

Każdy z nas powinien pamiętać, że właściwy recykling zaczyna się bowiem
w naszych domach!


Temat opracowany i przygotowany z wykorzystaniem:
www.kalbi.pl/kalendarz- świat-nietypowych- maj
https://pl.wikipedia.org/wiki/Segregacja_odpad%C3%B3w

Zapraszam do udziału w wydarzeniach oferowanych przez Bibliotekę Miejską w Kędzierzynie-Koźlu z okazji Tygodnia Bibliotek

Utworzono: 09.05.2020 08:40


(Kliknij aby powiększyć)

Stres - jak sobie z nim radzić

Utworzono: 03.05.2020 19:56

Stres jest na pewno zjawiskiem, którego nie da się uniknąć. Stresujemy się w przeróżnych sytuacjach – gdy mamy coś powiedzieć na forum klasy, szkoły, przed sprawdzianem, kartkówką, gdy odnosimy jakąś według nas porażkę – gdy coś nam się nie uda a zależało nam na tym bardzo, albo na przykład w końcu, gdy stajemy przed jakąś nową sytuacją, zadaniem do wykonania, przed czymś nieznanym.

Czytaj więcej

Oczywiście każdy z nas jest inny – i poziom stresu odczuwanego przez każdą osobę może być bardzo różny. Musimy przyjąć, że stres jednak w naszym życiu po prostu będzie nam towarzyszył. Należy więc nauczyć się z nim sobie radzić
Propozycje radzenia sobie z trudnymi emocjami i też ze stresem:
1. Aktywność fizyczna zmniejsza w ciele poziom hormonu stresu (kortyzolu),
a zwiększy poziom endorfin, odpowiedzialnych za poczucie szczęścia. Pozytywnie wpływają też na zminimalizowanie poziomu stresu. Nawet krótki wysiłek fizyczny – około 30 minut może Ci pomóc w walce ze stresem.
Spróbuj sobie przypomnieć – jak czujesz się na przykład po jeździe na rowerze, bieganiu z kolegami czy koleżankami, lub uprawiając inny rodzaj sportu – taki jaki lubisz.
2. Sen – jest bardzo dobrym sposobem na obniżenie poziomu stresu. Nie wyobrażasz sobie pewnie na jakie problemy możemy narażać swój organizm, gdy dostarczamy mu zbyt małą porcję snu - skutkami niedoboru snu mogą być: kłopoty z pamięcią, apatia, spowolnienie reakcji na bodźce zewnętrzne i problemy z koncentracją (wszystko to ma duży związek z nauką. W związku z długotrwałym brakiem możliwości snu mogą wystąpić nawet halucynacje. Zaburzenia snu mogą powodować również spadek odporności, a w związku z tym nasz organizm staje się bardziej podatny na choroby i infekcje.
Zastanawiasz się pewnie – ile powinieneś spać, żeby zachować zdrowie? Wg National Sleep Foundation (Narodowej Fundacji Snu) - amerykańskiej organizacji non-profit – zalecenia są następujące:
Dzieci do 3 miesiąca życia -14-17 godzin
Dzieci 4 -11 miesięcy - 12-15 godzin
Dzieci do 2 roku życia - 11-14 godzin
Przedszkolaki 3-5 lat - 10-13 godzin
Dzieci w wieku szkolnym 6-13 lat - 9-11 godzin
Nastolatki 14-17 lat - 8-10 godzin
Młodzież 18-25 lat - 7-9 godzin
Dorośli 26-64 lat - 7-9 godzin
Starsze osoby dorosłe (65+) - 7-8 godzin
3. Naucz się sztuki relaksacji - znajdź najlepszy sposób dla siebie:
- muzyka relaksacyjna, która pomoże Ci ukoić zmysły, wyciszyć – sam spróbuj poszukać czy to będzie muzyka szumów natury, lasu, śpiew ptaków, muzyka relaksacyjna do snu – wystarczy, że wpiszesz to w przeglądarkę na YouToubie;
- spróbuj przyjąć wygodną pozycję, która zapewni Ci dobre krążenie krwi – połóż się wygodnie lub usiądź – zamknij oczy – wyobraź sobie, że jesteś w jakimś miłym miejscu, na przykład na plaży w górach, nad jeziorem… Postaraj się usłyszeć szum fal, wiatru… śpiew ptaków… Staraj się oddychać głęboko i spokojnie – nabieraj powietrze nosem i wypuszczaj powietrze ustami – powoli, nie spiesząc się nigdzie… Potem otwórz swoje oczy. Dobrze w takim stanie relaksacji być 5-30 minut – tyle, ile Ty będziesz potrzebować. Twórz własne historyjki, możesz też wyszukiwać w internecie pomysłów.
- połóż się wygodnie, spokojnie oddychaj, możesz też wyobrażać piękne krajobrazy i dodatkowo napinać mięśnie różnych części ciała – poczynając od stóp w górę. Każdą partię ciała napinaj i chwilę podtrzymaj to napięcie (dolicz w myślach do 3) a następnie rozluźnij mięśnie – postępuj tak samo z kolejnymi partiami mięśni. Zobaczysz, że to naprawdę Cię odpręży.
- odpowiednie jedzenie i picie również może wspomóc radzenie sobie ze stresem – warto pić wodę, gdyż kiedy organizm jest odwodniony, produkuje więcej hormonu stresu; zdrowe śniadanie; wszelkie słodycze zastąp owocami, warzywami, bakaliami;
- wycisz siebie i zmniejsz ilość bodźców w swoim otoczeniu – hałas wpływa bardzo niekorzystnie na naszą psychikę! Gdy idziesz spać wyłącz telefon, komputer, telewizor;
- mów sobie, że jesteś dobry, że sobie poradzisz z jakimś zadaniem, spróbuj rozplanować swoją pracę – absolutnie nie mów, że sobie z czymś nie poradzisz!

W materiale skorzystano ze stron internetowych:
https://portal.abczdrowie.pl/ile-godzin-snu-potrzebuje-czlowiek-w-zaleznosci-od-wieku
https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,105912,17401022,Ile_snu_nam_potrzeba__Znamy_najnowsze_zalecenia_.html
https://www.pppwalcz.com/porady/porady-psychologa/stres.html
https://interviewme.pl/blog/jak-radzic-sobie-ze-stresem
https://epedagogika.pl/uczniowie/pod-napieciem-jak-rozladowywac-stres-egzaminacyjny-2455.html

Przykładowe teksty relaksacyjne:
https://www.moodcafe.co.uk/media/23651/Relaxation%20exercises%20in%20Polish_cwiczenia%20relaksacyjne.pdf

Przykładowa muzyka relaksacyjna:
https://www.youtube.com/watch?v=x0fhwXMHqec
https://www.youtube.com/watch?v=SCjAEV2v6JU
https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw
https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg&t=759s
https://www.youtube.com/watch?v=mUQaPm0KJ9g

OTWARCIE PRZEDSZKOLA NR 20- INFORMACJE

Utworzono: 30.04.2020 13:56

W związku z możliwością otwarcia żłobków i przedszkoli od 6 maja br. Dyrektor ZSP1 prosi o informację, czy deklarujecie Państwo chęć, by Państwa dziecko uczęszczało od 6 maja do przedszkola. Jednocześnie informujemy, iż nie wszystkie dzieci będą mogły być przyjęte do placówki. Zgodnie z wytycznymi GIS i MZ pierwszeństwo mają dzieci pracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujących zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zgłoszenia dokonują Państwo poprzez wypełnienie oświadczenia (zostanie ono opublikowane dziś w godzinach wieczornych na stronie internetowej placówki oraz Facebook) i przesłanie go skanem na adres mailowy pp20@kedzierzynkozle.pl

Dyrektor ZSP 1- Dorota Jastrzembska